Monday, January 24, 2011

Kanser & Stress Dalam Kerja (Hubungan dan Kesinambungan??)

Apa Itu STRESS!!


Stress adalah reaksi terhadap tekanan yang berlebihan. Ia bukan penyakit!! ??...(penyakit jugak bagi aku..). Tetapi, jika bebanan stress adalah tinggi dan berlaku dalam jangka masa yang panjang, ia boleh menjejaskan kesihatan. Merupakan tindak balas fizikal dan emosi yang berlaku apabila kehendak kerja tidak setanding dengan kemajuan, sumber atau keperluan kerja.

Punca STRESS di tempat kerja?

Jenis kerja - kerja yang menjemukan! @ berulang-ulang, terlalu banyak kerja dan kurang masa..

Tanggungjawab - tiada tanggungjawab yg jelas (konflik tugas)..ni dalam kategori aku ke?...bertangungjawab terhadap kerja lain selain kerja sendiri..(aku jugak ni?..)

Hubungan rakan sejawat - komunikasi tidak berkesan (aku pikir sat...macam ade je??), gangguan kerja (bullying) @ gangguan seksual...

Persekitaran tidak selesa - bising, panas, sempit, rakan sebilik yang tidak ngam..(erghh...kene jugak dgn aku ni??)

Pengurusan dan Organisasi - budaya menyalahkan pekerja,tiada sokongan, kurang penghargaan dan tiada insentif...., (hermmm..tang ni maleh ese nak ngomennye...letih!!)

Ketidakseimbangan kerjaya dan rumahtangga - waktu kerja yang tidak fleksible (tang topik ni mmg dah bejaman dah pendam rasa!!)


KESAN ??
Jangka pendek - sakit kepala,keletihan, debar-debar,msalah seksual,gelisah, cepat marah, hilang tumpuan dan motivasi...yang kronik pulak- tidak hadir kerja, merokok,mabuk, salah guna dadah ..(MasyaAllah..)

Jangka panjang - hipertensi,sakit jantung koronari, user peptic dan kemurungan...(erghh,...takot!!)

RAWAT STRESS ??

Ubah suai punca stress - perancangan kerja,pengurusan masa, komunikasi berkesan, musyawarah.. (agak susah nak di praktikkan ..)

Elak Stress - elak beban kerja berlebihan (klau xde staf camne??..JPA nak tlg ke?)....tahu kemampuan diri sendiri, tolak daripada buat sesuatu yg bukan kemampuan diri, teamwork..

Tingkatkan ketahanan diri - amal cara hdp sihat (azam this year..masak tiap hari untuk bentou ke opis..), rehatkan minda , think positif, mampu terima kritikan dgn baik dan paling penting TINGKATKAN IBADAH SEBAGAI SASARAN KERJA TAHUNAN SETIAP TAHUN (aminn..moga di beri kekuatan iman untuk amalan di dunia ini...)...

Nota kaki: HAPUS KAN STRESS, MURAHKAN SENYUMAN..motto apa yang aku guna ni yer?? moga info di atas menjadi rujukan untuk semua..
reference: website mohr.gov.my

2 comments:

Mya Syazmaya said...

erm.. setuju dengan banyak pekara yg kak mai tulis. punca stress tu sume nak tick. yang penting sabar tapi takat mane kita mampu bersabar? Tingkatkan ibadah, setuju. moga Allah lorangkan jalan yang mudah utk kita. Amin.

dynnur said...

uhuhu..yelaa maya..agaknye org2 AG ni stress2 belake ke?? ahahah..cume akak dh ingt je skrg, stress membuatkan sel cancer membiak dan keje di dunia ni xkan habis smpi bila2..oleh itu, utamakan yang HAK..uhuhu..macam pantun berbelas kerat!