Thursday, May 7, 2009

AMALAN PEKERJA PUNCA KESALAHAN KEHILANGAN DATA

salam pembuka bicara..

sementelah aku yang bekerja as a security officer ni nak share lah something about security on work ...especially for computer workers...MACAM MANA NAK ELAK KEHILANGAN DATA KERJA2 KITA????
  1. Mengubah setting sekuriti komputer - hah jangan dok gatai2 p ubah setting dalam PC masing2 yer..konon2 nak lepas dari polisi office tp lastly kene attack baru menganga..sudah jangan carik insan seperti aku untuk bantu anda..so tanggung sendiri atas kesalahan diri..

  2. Menggunakan aplikasi yang tidak dibenarkan - yang ni lagi rutin org buat..download muzik, akses laman web yang tidak dibenarkan n etc...akan ku block semua di firewall berkenaan..huhuh...

  3. Berkongsi informasi sensitif - segala info syarikat jangan sesekali di dedahkan..even maklumat diri terutamanya pada BANK..AWAS..anda sentiasa dalam keadaan ditipu andai nya anda tidak berwaspada..pada penjawat awam..patuhi arahan SAYA YANG MENURUT PERINTAH..huhu

  4. Berkongsi peranti korporat - jangan berkong pendrive kerja dengan peribadi..jangan sesekali berika orang lain menggunakannya..bila data dah di xeroc dah hilang..time tu jgn nak mula pertahan diri carik akta harta intelektual pulak..sendiri mau ingat ye kawan!!!

  5. Keliru antara kerja dan peribadi - memang banyak berlaku..majoriti lakukan perkara ini kan...jangan tak ngaku!!!

  6. Peranti tidak dilindungi - yang ni kene ada awareness individu tu sendiri..gunakan password pada tiap fail yang sulit..gunakan password pada PC/screensaver pc anda..sudah anda berbuat sedemikian???

  7. Simpan log masuk dan kata laluan

  8. Kehilangan peranti storan mudah alih- salah letak..lupa letak kat mana..fenomena biasa..jaga lah hasil kerja anda sebaiknya..

  9. Membenarkan orang luar masuk tanpa di pantau - unit ku inilah bekerja keras memantau itu dan ini macam polis m'sia pulak...

dah banyak berceloteh..time off lahh...dah nak balik jumpa debab..ok..sekadar ingatan buat teman2...wassalam

0 comments: