Wednesday, May 13, 2009

TIAP HARI ADALAH HARI IBU...KISAH MAK..

ahad yang lepas semua ibu2, mak, ummi, mama menyambut hari ibu..SELAMAT HARI IBU MAK!!!..maaf tak dapat pulang menyambutnya..bila di rumah dengan fatihah rasa sedih sangat..hari itu hari yang sedih sebab 'dia' seakan lupa untuk menyambutnya demi kereta kesayangannya..
pada mira: sory amik pict blog mira utk di jadikan kenangan di blog cik mai nih!! hihi..
kek yang cantik hadiah dari anak2 sdara kepada ummi dan neneknya..


antara sisipan gambar menjadi pengubat hati ku yang jauh di sini..
wah mak dpt roses tuh!!!
bila bercerita tentang insan bernama MAK hati sering di serang rindu..
bertahun lamanya ku di sana tidak pernah berjauhan..bila tiba saatnya 06 Mac 2008 ku berhijrah ke sini mencari rezeki bersama suami tercinta..tinggal MAK di sana...sungguh waktu itu tiada kata mampu di lafazkan selain air mata berlinangan..

tiap detik yang dirakam terkenang kembali..
TERIMA KASIH kerana menjaga ku dengan terlebih baik selama ini..
TERIMA KASIH kerana berkorban membesarkan ku tanpa ABAH..
TERIMA KASIH atas doa-doa mu mengiringi kejayaan ku..
TERIMA KASIH atas titik air susu yang diberikan pada ku..
TERIMA KASIH atas kesabaran mu dengan sikap dan karenah ku..
BUKAN mudah menjadi ibu tunggal seperti mu..
miliki hati yang waja..tabah dan cekal..

Teringat kembali saat dirimu membangunkan diri di pagi hari..
menjual kuih di halaman rumah mencari setitik rezeki buat kami berdua..
berjalan kaki ke kedai nun jauh di bawah bukit mencari belanja rumah..sakit lutut mak...
BILA SENJA melabuhkan tirai..berjalan lah kita ke rumah jiran menumpang teduh di malam hari kerana takut berduaan di rumah sendiri..
BILA AZAN SUBUH berkumandang..aku dan mak bangun untuk balik ke rumah dan aku bersiap untuk ke sekolah....mak pula menghantar kuih-kiuhnya ke kedai...

di satu waktu, mak di marahi jiran kerana menjual kuih dihadapan rumah..
katanya " kuih ru jual asik abis je..kiuh saya tak abis je..".mak anggap menganggu rezeki dia..
tapi bumi Allah ini luas..tiap inci bumiNya adalah tempat kita mencari rezeki..
mak REDHA..mak menutup kedainya..demi untuk menjernihkan suasana..
mak cakap rezeki ada di mana-mana!!
mak mula runsing memikirkan di mana perlu mencari wang untuk belanja hidup kami..
mak susah nak tidur saban malam..
saban malam kami di hambat rasa ketakutan..
kerana HANYA KAMI BERDUA di teratak peninggalan abah..
dengan doa dan tawakal kami dapat rasakan lama kelamaan kami "dijaga" tiap malam..Ya Allah..syukur pada Mu kerana memelihara kami..

Alhamdulillah..tidak lama selepas itu, mak dapat kerja di kilang ayam berdekatan rumah..tiap pagi mak jalan kaki pergi bekerja..
siap sudah hidangan makanan bila mak keluar bekerja..
saat itu ku rasakan seorang ibu tua berumur 50-an tidak patut bekerja lagi..
tapi demi AKU..mak kuatkan semangat..duit gaji yang agak lumayan mak simpan..mak cakap " simpanan untuk HAJI mak dan untuk mai sambung belajar..."aku TERKEDU...
selesai tugas..mak pulang dengan lelah..tangan dan jejari mak terkena kulat air akibat daripada kerja-kerja pembersihan telur..
SEKALI LAGI AKU PILU..
APA LAGI YANG AKU MAMPU LAKUKAN..
mak hanya inginkan aku belajar..belajar dan terus belajar..
kadangkala semangat luntur tapi mak terus beri kekuatan..
aku cuba berikan kegembiraan buatnya..
ku berikan PMR yang gah buat mak..ke berikan SPM yang cemerlang buat mak..
mak menangis kegembiraan..menunggu di depan pintu saat tiba aku pulang membawa perutusan gembira dari sekolah..tangis itu aku sahut dengan kesyukuran..
SUJUD SYUKUR PADA MU YA ALLAH..
yang bernama aku mula memikirkan hala tuju hidup ku..
BELAJAR?? mampukah mak saat itu..aku seakan patah semangat..
tapi mak nasihat.."belajarlah..tu je yang boleh tolong mai biar senang.."
air mata bercucuran..mencari kekuatan untuk meneruskan perjuangan..
DIPLOMA ku peroleh..IJAZAH ku julang...
HADIAH BUAT MAK...
SAAT NAMA KU DI UMUM KAN DI DEWAN..
AKU BERDOA AGAR AKU TIDAK LUPA JASA MAK...
AGAR AKU TIDAK ALPA PENGORBANAN MAK...
DOA-DOA YANG DIPANJATKAN TIAP SOLAT SE AKAN DI MAKBULKAN ALLAH..
AMIN YA ALLAH..
syukur atas nikmat dan rahmat mu..

KINI..mak boleh berbangga dengan ku..
penat lelah mak AKU HADIAH KAN DENGAN KEJAYAAN KU KINI..
KERJAYA KU..bukan galang gantinya untuk aku membalas jasa mak..
hanya dapat memberikan sedikit balasan buat HATI SEORANG MAK..

kini kita hidup berjauhan..aku berdoa agar mak dilimpahi kerahmatan..MAK MEMANG TABAH..kini anak mu adalah milik suaminya..tapi anak mu tetap anak mu..sehingga kini mak tetap menjaga ku..sakit pening ku dalam pantang mak tetap mengurus ku..berjaga saban malam menjaga anakku..SAAT ITU..baru ku tahu HATI SEORANG IBU..rela berkorban apa sahaja demi seorang yang bernama ANAK..kerana kini aku juga BERGELAR UMMI..anakku dan suami ku adalah keutamaan ku..MAK tetap dihati ku..
KEPADA SEMUA..RAIKANLAH IBU MU SELAGI DIA MASIH BERNAFAS DI DUNIA INI....KERANA SESUNGGUHNYA BUKAN MUDAH UNTUK MENJADI SEORANG IBU!!!!

5 comments:

Cahaya said...

alahai syahdu saat membaca coretan ni..Bercakap pasal ibu,apala sgt yg mampu kita lakukan dlm membalas segala jerih payahnya kn mai. kadang2 aku pk,ape yg aku buat ni cukup ke untk mak. Doa aku cuma satu mai, allah panjangkn umur bonda tercinta agar mampu terus bersama..Xpayah buat apepun xpe..tapi bile mak ada,rasanya lengkap semuanya...
Salam utk mak ko ye..N to u too..Happy mother day:-)

nur easy said...

kasih seorang ibu. tak terbalas hingga hujung nyawa..

dynnur said...

itulah yg aku rasekan sekarang sbg ibu..cukuplah dpt melihat die membesar di depan mate..
ntah brape sgt kasih yg aku tumpahkan utk mak..banding dgn ape yg mak beri..tp itulah yg aku mampu balas dari kejauhan ini...

Unknown said...

salam. mai, tahniah krn telah membuatkan mak mai bangga dgn mai... sgt besar pengorbanan mak mai. ibu kiter yang kiter syg kan..

dynnur said...

isk2..yelah kak..tak tertanggung rasenye klau mai jdk mcm mak..huhu..hanya Allah je yg mampu balas kebaikan mak membesarkan anak..harap2 kite2 yg dah jdk mak pon kuat hati mcm mak2 kite dulu kan..amin..